Bezienswaardigheden

In Itteren is heel veel te bewonderen. U kunt dat zien door een wandeling te maken. Daarvoor hebben we onze Dieke- en Moostemwandeling waar u diverse leestafels tegenkomt. Klik op "wandelen" en u leest hoe u die wandeling kunt downloaden en wat er op de leestafels staat.

Ook zijn er schITTERENde landgoederen te bewonderen. Ten noordoosten van Itteren bevindt zich een historische hoeve, Hartelstein, en verder ten oosten ligt kasteel Meerssenhoven (zie ook deze link). Zowel de hoeve als het kasteel zijn de moeite waard voor een wandeling. Hartelstein is op zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur, alsmede op zondag woensdag en vrijdag van 13:00 uur tot 17:00 uur te bezoeken voor een tweedehandsmarkt en koffiekamer. Kasteel Meerssenhoven kan helaas niet worden bezichtigd, maar het aantrekkelijke gebouw met zijn witte muren is uitstekend vanaf de weg zichtbaar.

Als een echt "kerkdorp" heeft Itteren ook de nodige kruisen en een mooie kapel staan. Wilt u daar meer van lezen kijk dan op "Kruisen en Kapellen" en/of de geschiedenis van onze mooie kapel.

Hoe de afgelopen en komende jaren door het Grensmaasplan de omgeving van Itteren is en wordt veranderd kunt u zien op de website Itteren in Beeld. Hier vindt u foto's die het hele proces van ontgrinding en aanleg van natuur rondom Itteren in beeld tonen, met als uiteindelijke doel om na afloop van het project een prachtig beeldverslag te hebben van deze historische verandering van Itteren.